Zapraszamy na kolejny materiał Edyty Litwiniuk o tym jak powinna wyglądać dieta kobiety w ciąży. Przypomnimy tylko, że Edyta niedawno po raz trzeci została mamą trzeciej córeczki a  ćwiczenia i sport to jej chleb powszedni.

Przeczytajcie koniecznie także co znalazło się w wyprawce EDYTY _ TUTAJ

Jak powinna wyglądać dieta kobiety w ciąży?

Dieta kobiety w ciąży ma ogromne znaczenie zarówno dla zdrowia mamy i rozwijającego się dziecka. Przyszła mama powinna uwzględniać w swoim jadłospisie wszystkie grupy produktów spożywczych. Kobieta w ciąży nie może się odchudzać, ale i nie powinna jeść za dwoje. Przede wszystkim powinna postawić na jakość spożywanych produktów, a nie na ilość. Tak naprawdę zapotrzebowanie w ciąży zmienia się nieznacznie o ok. 350-450 kcal. Należy ograniczyć spożycie słodyczy, fast foodów, kolorowych napojów i oczywiście całkowicie zrezygnować z alkoholu.

 

Które produkty powinny znaleźć swoje stałe miejsce w diecie przyszłej mamy , a których powinna unikać ?

 

W menu przyszłej mamy powinny zawsze znajdować się zdrowe węglowodany, m.in. kasza jaglana, kasza gryczana, makarony razowe, tłuszcze: awokado, oliwa z oliwek, olej kokosowy, orzechy i białko: jaja typu 0, indyk, kurczak, ryby, oczywiście najlepiej te pochodzenia ekologicznego. Poza tym duże ilości warzyw i owoców oraz wody mineralnej niegazowanej z wapniem powyżej 150 mg. Wszystko powinno być gotowane, duszone lub pieczone. Młoda mama powinna unikać smażonego i surowego mięsa, jaj i ryb. Powinna również ograniczyć spożycie podrobów i tłuszczów zwierzęcych, unikać jedzenia wspomnianych już fast foodów, ciast, lodów, chipsów, ograniczyć spożycie soli. Ponadto powinna zrezygnować z serów pleśniowych z mleka niepasteryzowanego, alkoholu i oczywiście papierosów.

 

Jak wyglądała Twoja dieta w ciąży?

Moja dieta w ciąży była bardzo restrykcyjna. Miałam już trzeci raz cukrzycę ciążową i niestety więcej rzeczy nie mogłam jeść, niż mogłam… Nie był to fajny okres, ale przetrwałam bo pilnowałam się z myślą o zdrowiu mojej Córeczki. Są też plusy takiej diety i szczerze zawsze ją polecam kobietom w ciąży, bo bardzo mało przybrałam na wadze i szybko wróciłam do formy wizualnej (wiadomo to proces). Miałam bardzo dobre wyniki badań i w ogóle super się czułam. Miałam poczucie, że jedzenie mnie odżywia, a nie truje, tak jak to czasami jest gdy zjem coś słodkiego 😉

 

Co jeśli sytuacja się komplikuje i np. mamy cukrzycę ciążową ?

No właśnie to taki moment, kiedy jesteś bardzo zestresowana, bo martwisz się o zdrowie swojego maluszka. Na szczęście można cukrzycę wyregulować dietą lub insuliną. Trzeba jedynie się bardzo pilnować, ale tak jak mówiłam ma to swoje plusy i nie trwa wiecznie. Po porodzie będzie można sobie odbić poniekąd restrykcje ciążowe 😉

 

Co poleciłabyś kobietom w ciąży do jedzenia : Twoja rada, przepis np. Na śniadanie, obiad, kolację?

Ja np. na śniadania spożywam jajka w każdej postaci, np. co najmniej 2 jajka na miękko na śniadanie z warzywami. W ciąży można jeść jajka na miękko, więc nie trzeba się martwić. Na obiad najlepiej zjeść jakąś sałatkę z indykiem i kaszą pęczak. Moja ulubiona to taka z dodatkiem mango. A na kolację np. pieczonego łososia z kaszą gryczaną i warzywami.

 

Co z  „słynnymi“ napadami głodu, które zdarzają się kobietom w ciąży 😉 Ignorować, powstrzymywać się ;)?

To zależy od sytuacji. Generalnie wychodzę z założenia, że lepiej sobie czasami pozwolić, niż się męczyć. Proponuję jednak zamiast rzucania się na talerz słodkości zjedzenie kilku migdałów czy szklanki pociętej w paski marchewki czy selera z hummusem.

 

Twoje metody lub znane Ci na poranne mdłości?

Tutaj niestety nie pomogę i szczerze mówiąc nie ma się co łudzić. Na mdłości w ciąży nie ma żadnej skutecznej metody. Wypróbowałem absolutnie wszystkiego… i nic nie pomagało. W pierwszej ciąży wymiotowałam 24h/dobę do 16 tygodnia, w drugiej do 26!, a w trzeciej „tylko” do 14. Jedyne co mi troszkę pomagało to niedopuszczanie do uczucia głodu. Ciągle musiałam mieć coś pod ręką do jedzenia, czy właśnie wspomniane wcześniej migdały, czy krakersa. A tak to porażka na całej linii 😉 ale warto było swoje wycierpieć bo mam 3 cudowne Córeczki.

 

Edyta opracowała idealny zestaw ćwiczeń dla mam w ciąży i po porodzie – możecie zamówić je TUTAJ