Aż trudno uwierzyć, że swój początek marka Janod – jedna z najbardziej rozpoznawalnych na świecie francuskich marek dziecięcych – ma w skromnej fabryczce drewnianych zabawek w maleńkim mieście Orgelet. Dziś, po 50 latach, to marka znana na wszystkich kontynentach, która sprzedaje ponad 3,5 mln produktów rocznie i co roku poszerza swoją ofertę o niemal 200 kolejnych, zachwycających modeli.

Tylko w tym roku marka Janod wypuściła na rynek trzy zupełnie nowe serie produktów: zabawki do kąpieli oraz dwie wyjątkowe kolekcje rozwojowe – Sweet Cocoon i Essentiel, które zaskakują pomysłowymi rozwiązaniami na naukę w formie zabawy. W ofercie marki, która od lat angażuje się w działania prospołeczne i prośrodowiskowe, pojawiły także np. wyjątkowe puzzle z zagrożonymi wymarciem gatunkami zwierząt, uwrażliwiające dzieci na skutki zmian klimatycznych czy urocze skarbonki, mające zachęcać maluchy do oszczędzania i myślenia o przyszłości. Od stycznia 2020 są ponadto kolejno wymieniane wszystkie opakowania zabawek, na takie, które są bardziej przyjazne środowisku. Z okazji 50-lecia powstała też jubileuszowa limitowana seria kultowej zabawki Janoda – czerwonej rakiety, którą w dzieciństwie bawił się sam sir Elton John. Model zyskał w tym roku oryginalny i stylowy srebrny kolor.

To, co znane i kochane

Pierwsza fabryka Louisa Janoda tworzyła i sprzedawała ponadczasowe drewniane bączki, kręgle i jojo. Już wtedy ich twórcy zdawali sobie sprawę, że dzieci potrzebują przede wszystkim prostych, a przy tym funkcjonalnych, dających radość i poczucie wolności rozwiązań. Siłą marki od początku były też dobre wspomnienia, które jej zakorzenione w tradycji zabawki budziły w… rodzicach. Czy nie jest bowiem tak, że sami najchętniej kupujemy dla naszych pociech drewniane kolejki, klocki, układanki, instrumenty i skakanki, które przypominają nam beztroskie czasy własnego dzieciństwa? Do tego sprawdzone, niezawodne i uwielbiane przez dzieci materiały – naturalne drewno i solidny karton, po który marka sięgnęła na początku XXI w., a które przekładają się na trwałość i ogromny potencjał produktów – i mamy przepis na sukces!

Wszechstronny rozwój

Wspieranie poprzez zabawę dziecięcej sensoryki, motoryki, kreatywności oraz empatii to priorytet, przyświecający projektantom marki Janod na każdym etapie tworzenia – od pojazdów i piramidek przez planszówki, po zestawy i konstrukcje, służące do odgrywania ‚dorosłych’ ról. Zabawki marki są dostosowane do różnych grup wiekowych i odpowiednich dla nich aktywności. Kilkumiesięczne maluchy mogą trenować chwyt, precyzję ruchów i koordynację ręka-oko dzięki sorterom, pętlom edukacyjnym czy zestawom klocków. Roczniaki mają do dyspozycji zachwycające pojazdy w stylu retro z serii Spirit, setki układanek z dużymi częściami i ciekawymi ilustracjami, pomagające w nauce koncentracji i trenujące pamięć, zachęcając do ruchu chodziki i pchacze oraz wiele pięknych zabawek do ciągnięcia, których miękkie kółka nie będą rysować domowej podłogi. Dwulatki mogą sięgnąć po zabawki muzyczne – Janod zatroszczył się o to, by ich dźwięki były przyjemne dla ucha, a także puzzle, nierzadko w zaskakujących wersjach, zabawki magnetyczne i zestawy z serii Story – szeroki wybór postaci, pojazdów i innych dodatków sprawia, że można dzięki nim tworzyć nieskończone ilości własnych opowieści. Starsze dzieci uwielbiają zabawę w sklep, gotują w kuchniach Janoda, naśladują lekarza lub fryzjera, albo otwierają szkołę, mając pod ręką tablice czy drewniane literki.

Radosne eksperymentowanie

Na wszystkich tych etapach zabawki Janod pozwalają dzieciom na poznawanie świata i zachęcają je do tego swoimi kolorami, odgłosami czy fakturami. Wspierają też samodzielne doświadczanie, by pomóc w zdobywaniu kolejnych stopni niezależności. Wieloczęściowe zestawy do odrywania ról, gry plenerowe i planszowe, a nawet puzzle obserwacyjne mają stymulować współdziałanie, uczyć dzielenia się i przestrzegania zasad. Są idealnym wstępem do opanowania trudnej sztuki budowania relacji i zarządzania własnymi emocjami. Ponadto, dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, od 2015 r. marka oferuje coraz bogatszą serię zestawów kreatywnych – słusznie uznając tworzenie i projektowanie za świetną metodę komunikacji i ekspresji. Taka rozrywka służy zresztą nie tylko dzieciom, które lubią składać, kleić, malować czy rysować. Każdemu może bowiem pomóc się skupić, wyciszyć, i poczuć dumę z powstałego dzieła. Podobnie jak z nowo zdobytych umiejętności. Na tę ostatnią potrzebę odpowiadają też nowe serie Sweet Cocoon i Essentiel. Skierowane są one zarówno do maluchów powyżej 1. roku życia, jak i tych, rozpoczynających naukę w szkole. W łagodny, prosty i przyjemny sposób, dzięki wyjątkowo estetycznym zestawom, wprowadzają w dziecięcy świat geometryczne kształty, kolory, literki, cyferki, a nawet – ułamki! Stanowią więc świetny wstęp do nauki czytania i liczenia.

Zabawki Janod spełniają wszelkie wymagane normy bezpieczeństwa. Są zgodne z obowiązującymi francuskimi i europejskimi standardami, a jako dowód tej zgodności, posiadają oznaczenie CE. Co więcej, są sprawdzane przez cały okres użytkowania, m.in. poprzez: ocenę ryzyka w procesie pracy nad produktem, badania w certyfikowanych laboratoriach, kontrole podczas produkcji oraz ciągłe doskonalenie przez cały okres użytkowania produktu.